Pages Menu
RssFacebook
Categories Menu

Zwiedzaj Zielonkę i zdobywaj odznaki

Jeśli chcesz zwiedzać Zielonkę w sposób niebanalny, poznawać jej historię rozwiązując zagadki, skorzystaj z poniższych propozycji! Znajdziesz tu odnośniki do scenariuszy questów, gier i przewodników dedykowanych turystom pieszym i rowerowym. Są one nagradzane specjalnymi odznakami. Drukuj mapy i ruszaj w trasę!

1. TRInO – czyli Turystyczno-Rekreacyjne Imprezy na Orientację (PTTK)

Uczestnik (zespół, np. rodzina, grupa szkolna) zainteresowany przebyciem trasy – pobiera i/lub drukuje materiały startowe (ew. zaznacza na własnej mapie) i w dowolnym czasie przechodzi trasę przez zaznaczone miejsca, dokonując potwierdzeń punktów kontrolnych poprzez wpisanie na kartę startową odpowiedzi na pytania zgodnie z ich opisem dołączonym do mapy.

Opis do mapy zawiera szczegółowe pytania, na które uczestnik/zespół musi odpowiedzieć poprzez obserwację danego obiektu i wpisać odpowiedź na kartę startową. Trasę można pokonywać w dowolnym kierunku i potwierdzać PK w dowolnej kolejności. Start i Meta zwykle są umowne (trasy można zaczynać i kończyć w dowolnym miejscu, a nawet pokonywać je w kilku turach).

Wypełnioną kartę startową (zawierającą odpowiedzi do punktów kontrolnych) uczestnik (zespół) dostarcza do organizatorów: przesyła na adres e-mail: poczta@trino.pttk.pl lub bezpośrednio na imprezie na orientację do organizatorów: członków MKInO PTTK lub Klubu InO STOWARZYSZE.

Więcej informacji, także o potwierdzeniu udziału i odznakach znajdziesz tutaj: http://trino.pttk.pl/co-to-jest-trino

MATERIAŁ STARTOWY „Zielonka – okruchy historii”

MATERIAŁ STARTOWY „Zielonka detalicznie”.

2. Questowy Przewodnik po Gościńcach Zielonki

wyprawa #1 : Śladami Leopolda Janikowskiego

W imieniu autorów projektu „Questowy przewodnik po gościńcach Zielonki” zapraszamy do poznawania tajemnic miasta (miejsc, ważnych wydarzeń i osób o szczególnych dokonaniach) w formie questu. Ten możesz rozwiązać w domu.

Każdy, kto wypełni poniższy przewodnik, uzyska pieczęć Klubu Odkrywców Dziedzictwa Zielonki. W przyszłości powstaną kolejne questy i pieczęci do zdobycia będzie więcej.

Przewodnik nosi tytuł „Pierwsza wyprawa – Śladami Leopolda Janikowskiego”. Tematem jest tu historia życia wielkiego podróżnika, który mieszkał w Zielonce.

Wypełnienie go wymaga sięgnięcia do źródeł pisanych. Informacje o tym, gdzie szukać informacji znajdziesz na końcu przewodnika.

POBIERZ PRZEWODNIK (PDF)

Quest realizuje Program Turystyki Dziedzictwa Towarzystwa Przyjaciół Zielonki, nawiązuje do staropolskiej nazwy gościniec, odnoszącej się do ważnych traktów komunikacyjnych, miejsc pobytu, dialogu, zabawy, ekspozycji dóbr kultury. Nazwa „Gościńce Zielonki” nawiązuje także do czasów folwarku i karczmy Mutka Zielonka (później Nutka Zielonka) założonej na przełomie XVII/XVII wieku przy średniowiecznym gościńcu. „O karczmie tej …” – jak wspomina K. Charkiewicz w Wojennym żurnalu z 1901 roku – „…miejscowi starcy opowiadają wiele niezwykłych legend”. Cytat z „Historia Miasta Zielonka”: „Karczma usytuowana była przy starym, jeszcze średniowiecznym trakcie prowadzącym z Pragi przez Kobyłkę, Jadów do Nuru i idącym przez Zielonkę dokładnie tak jak dziś ulica Kardynała Stefana Wyszyńskiego i Chopina. W 1830 roku składała się z domu przy trakcie i założonego w czworobok z podwórzem w środku budynku w głębi.

Zrealizowano w ramach projektu „Questowy przewodnik po gościńcach Zielonki” dofinansowanego ze środków Programu „Działaj lokalnie X” Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce.

dzialaj_lokalnie_logo_rgb  arfp_fb1