Podążanie za wewnętrznymi obrazami i impulsami związanymi z życiem kwiatów, drzew, ich związkom z życiem człowieka pozwoli głęboko zanurzyć się w ciele i uzewnętrzniać to, co wyłania się w głębi podświadomości. Taniec czerpiący z podświadomości, podobnie jak rytuał – daje możliwość transgresji, staje się działaniem o kosmicznym znaczeniu podejmowanym w imieniu wspólnoty.
Poprzez kwiaty, drzewa z naszego imaginarium (bliskiego symbolicznie i fizycznie) będziemy poszukiwać, czym jest człowiek, życie, teatr, taniec, kim jesteś ty? „Drzewa, kwiaty” są szczególną metaforą i inspiracją – nie tylko żywe, intensywne czy kolorowe, ale i ulotne. Każdy z nas ma zakodowany w sobie swój taniec, będący wyrazem jego najgłębszego ja. Taniec Butoh jest procesem odkrywania tego "wewnętrznego" tańca i dzieleniem się z ludźmi. Poprzez teatr i taniec spotkamy się z roślinami, prawdziwymi, ukrytymi w zakamarkach pamięci, obudzonymi lekturą, przemyśleniami i wędrówkami. Kwiaty zrzucając płatki i liście będą ofiarowywać nieustannie odradzające się życie przyszłym pokoleniom, przekazywać pamięć o swoich duszach i ciałach. Ta gra z pamięcią, swoista podróż w czasie i w głąb siebie toczyć się będzie w moim ciało-umyśle na styku człowieka i natury.
Spektakl z 2022 roku, do tej pory spektakl prezentowany był czterokrotnie: premiera na Miesiącu Kultury Japońskiej w Ogrodzie Botanicznym w Powsinie, na Nocy Świętojańskiej w Warszawie, Międzynarodowym Festiwalu Lalka Też Człowiek w Warszawie i Międzynarodowym Festiwalu Butohpolis.
W każdej prezentacji inspirowaliśmy się okolicznościami przyrody: kwietniowa premiera dedykowana była kwitnącej wiśni, w trakcie letniego przesilenia Słońca w widowisku nie zabrakło elementów świętojańskich, takich jak ogień, wianki i myśl z baśni Kraszewskiego „Niema szczęścia dla człowieka, jeżeli się niem z drugimi podzielić nie może”!, a prezentacja festiwalowa nawiązywała do teorii nadmarionety Gordona Craiga, szczególnie poprzez wielofunkcyjność aktora, stylizację gry aktorskiej poprzez marionetyzowanie postaci.
Laureat Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu Lalka Też Człowiek w 2022 roku w Warszawie.
„Tańcząc ku korzeniom” powstał dzięki współpracy Anny Ługowskiej i Katarzyny Markowskiej ze Sztuki Ciała, Marka Kowalskiego z Teatru Akt. Występowi towarzyszy muzycznie Bartosz Ługowski.
Trwa około 50 minut.
Spektakl jest dofinansowany z budżetu Miasta Zielonka w projekcie Fundacji Sztuki Ciała.
Spektakl odbędzie w plenerze (za salą widowiskową OKiSu)
Patronem medialnym wydarzenia jest Polska Agencja Prasowa.