Archiwum wydarzeń

Koncert RÉGENCE SONORE "Muzyczna rewolucja"

  • Koncert
6/04/2024
  • Godzina: 18:00
  • Lokalizacja: Literacka
  • Grupa wiekowa: Dzieci, Młodzież, Dorośli, Seniorzy
  • Cena: WSTĘP WOLNY
Pobierz wejściówkę

Zapraszamy na wydarzenie "Muzyczna Rewolucja" wieczór z kawą, muzyką i 200-letnimi instrumentami razem z zespołem RÉGENCE SONORE

Czy gra na dawnych instrumentach może być wegańska? Czy dyrygowanie orkiestrą może prowadzić do gangreny? Jak długo bez alkoholu wytrzymywali muzycy Ludwika XV podczas bali?

 

Odpowiedzi na te inne pytania jak i wiele innych ciekawych historii poznacie wydarzeniu “Muzyczna Rewolucja”. Przy kawie, herbacie i słodkościach oraz w niezobowiązującej atmosferze. Zespół Regence sonore zagra na oryginalnych, zabytkowych instrumentach muzykę z burzliwych lat 1700’.

 

Kiedy? 6 kwietnia, g. 18:00

Gdzie? OKiS Literacka 20

WSTĘP WOLNY - obowiązują wejściówki do pobrania na stronie https://bilety.io/bgym6

Wydarzenie jest realizowane w ramach zadania publicznego pt. "Działania na rzecz pielęgnowania kultury i tradycji" 

 

Informacje o zespole:

Régence sonore to młody zespół złożony z polskich muzyków, działających na arenie międzynarodowej i wykształconych się w najlepszych ośrodkach muzyki dawnej w Europie. Rozpoczęta w 2023 roku entuzjastyczna współpraca artystów została inaugurowana interdyscyplinarnym projektem „La reine danse” łączącym taniec historyczny z francuską muzyką barokową z dworu Króla Słońce w Wersalu. Program miał swoją premierę podczas festiwalu „Ogrody Muzyczne” i był emitowany w Radiu Chopin, otwierając przed artystami nowe, ekscytujące perspektywy dalszej współpracy oraz odkrywania możliwości interpretacyjnych i ekspresyjnych europejskiego repertuaru barokowego. Nazwa zespołu odzwierciedla rolę sztuki i muzyki w kształtowaniu życia codziennego i tożsamości, zarówno w przeszłości, jak i współcześnie. Nazwa przywołuje także na myśl okres regencji Francji, obejmujący panowanie Ludwika XIV i Ludwika XV, symbolizujący historyczną syntezę wczesnego baroku z wysokim barokiem i stylem galant, a także dbałość zespołu o zrównoważenie praktyki opartej na wiedzy historycznej i badania z wirtuozerią i smakiem, osiągając w ten sposób ten sam efekt artystyczny u swoich odbiorców, co ich przodkowie.

 

Zespół i instrumenty:

Weronika Zimnoch - skrzypce barokowa, zagra na instrumencie Joseph’a Horensteiner’a z Mittenwaldu (Niemcy, 1800r)

Krystyna Wiśniewska - wiolonczela barokowa zagra na anonimowym lutniczym instrumencie z połowy XIX wieku

Weronika Paine - klawesyn zagra na replice francuskiego instrumentu Goermans/Taskin z 1784 roku- kopia wykonana przez Andrew Wooderson’a w 1994 roku

 

O muzykach:

Krystyna Wiśniewska - wiolonczela barokowa

Muzyk-solista Orkiestry Sinfonia Varsovia. Absolwentka ZPSM nr 2 im. F. Chopina w Warszawie w klasie Joanny Święs, następnie u prof. Andrzeja Orkisza, w latach 2014-2019 studiowała na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Andrzeja Bauera. Od 2019 roku studiuje wiolonczelę barokową na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewicz w Łodzi. Jest laureatką konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in.: I nagroda na 24. Międzynarodowym Konkursie Flame w Paryżu (2013), półfinalistka 22. Międzynarodowego Konkursu im. Johannesa Brahmsa w Pörtschach, Austria (2015), I i III miejsce na Drugim Nadbałtyckim Konkursie Duetów Smyczkowych w Gdańsku (2016), II Nagroda z Trio na XVI Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego (Łomianki 2016), półfinalistka X Międzynarodowego Konkursu Muzycznego Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej, Półfinalistka XI Międzynarodowego Konkursu im. Witolda Lutosławskiego (Warszawa) oraz zdobywczyni nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego Dariusza Przybylskiego Out. Pracowała solo i kameralnie z pedagogami takimi jak: Andrzej Orkisz, Claus Reichardt, Tomasz Strahl, Gotthard Popp, Ole Eirik Ree, Andrzej Zieliński, Jacob Shaw, Julius Berger, Andrez Diaz, Desmond Hoebig, John Kadz, Paul Katz, Na Mula, Johanne Perron, Hans Jensen, Bartosz Koziak, Arto Noras, Danjulo Ishizaka. W 2015 i 2016 roku wybrana do udziału w Międzynarodowym Festiwalu Kameralistyki Ensemble im. Księżnej Daisy w Książu. Występowała na festiwalach Łańcuch XIII oraz Talentinum (Zlin, Czechy). W 2016 roku uczestniczka Letniej Akademii Muzyki Scharoun Ensemble Der Berliner Philharmoniker. W 2017 i 2018 roku brała udział w Międzynarodowym Festiwalu Zermatt Festival Academy (Szwajcaria). Wyróżniona m.in. Stypendium m.st. Warszawy im. Jana Pawła II, Stypendium Fundacji Vide Supra (2013-2014), Fundacji im. Teresy Sahakian (od 2013), Fundacji „Będę Kim Zechcę”, a także Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2013/2014). W 2014 roku otrzymała stypendium Młoda Polska. W sezonie 2015/16 uczestniczka Akademii Sinfonia Varsovia. Członkini polskich i międzynarodowych zespołów takich jak Warsaw Players, Uncover Soloist, EUYO. Od 2019 roku pracuje w orkiestrze Sinfonia Varsovia.

 

 

Weronika Paine- klawesyn

Weronika Paine to polska klawesynistka i organistka mieszkająca w Szwajcarii, występująca jako solistka i kameralistka. Zagorzała miłośniczka tańca historycznego i spontaniczna badaczka intrygujących idei. Tworzenie muzyki postrzega jako dawanie radości. Stara się zapraszać i włączać publiczność we wspólne doświadczenie piękna. Recenzja jej koncertów z zespołem Brezza w Fundación Juan March w Madrycie wyróżnia jej „mistrzostwo stylistyczne i wyrafinowane brzmienie” (Scherzo, 26 stycznia 2023). Z biegiem lat pogłębiająca się fascynacja Weroniki muzyką dawną zaowocowała dalszym studiowaniem historycznych instrumentów klawiszowych, pedagogiki i instrumentów średniowiecznych w klasach Andrei Marcona, Tobiasa Lindnera, Jörga-Andreasa Böttichera, Wolfganga Zerera i Coriny Marti w renomowanej Schola Cantorum. Basiliensis w Szwajcarii, a także prywatnie u Christophe’a Rousseta. Ostatnio Weronika dzieli swój czas pomiędzy zespoły muzyki dawnej o różnym instrumentarium, odmiennych formach wyrazu i różnorodności eksplorowanych stylów repertuarowych. Koncertowała w Europie, Ameryce Północnej i Australii. Latem 2019 Weronika ukończyła studia magisterskie w prestiżowej Schola Cantorum Basiliensis w Szwajcarii, gdzie studiowała klawesyn i organy u prof. Andrei Marcona i prof. odpowiednio Tobiasa Lindnera. W latach 2018-2019 studiowała także prywatnie u Christophe'a Rousseta i Władysława Kłosiewicza. Ukończyła studia z pedagogiki klawesynu u prof. Jörga-Andreasa Böttichera w czerwcu 2021 r. oraz historyczne studia gry na organach w styczniu 2022 r. u prof. Wolfganga Zerera, Weronika ukończyła studia podyplomowe w klasie średniowiecznych instrumentów klawiszowych Coriny Marti w tej samej uczelni. Weronika doskonaliła swoje umiejętności także na kursach mistrzowskich i lekcjach u znanych wirtuozów i pedagogów, takich jak Skip Sempé, Carole Cerasi, Bertrand Cuiller, Jean-Marc Aymes, Nicholas Parle, Menno van Delft, Mitzi Meyerson. W maju 2017 roku Weronika została mianowana główną organistką w parafii katolickiej w Wauwil w Lucernie. Latem 2019 roku jej stanowisko zostało rozszerzone o sąsiednią parafię w Schötz, gdzie jest także dyrygentką Chóru św. Maurycego.

 

Weronika Zimnoch- skrzypce barokowe

Mieszkanka Zielonki. Przedstawiciel Stowarzyszenia Muzyki Dawnej w Zielonce. Ur. 1997, absolwentka Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie skrzypiec barokowych Ryo Terakado. Występowała na festiwalach: Utrecht Oude Muziek Fringe (Holandia), Wratislavia Cantans (Polska), Przedsionek Raju (Polska), Muzyka w Raju (Polska), MonteverdiXL (Holandia), Musikfest Bremen. Występowała pod przewodnictwem Andreasa Küppersa, Phillipe’a Herreweghe, Sir Rogera Norringtona, Alfredo Bernardiniego, Enrico Onofri. Brała udział w kursach mistrzowskich Enrico Onofri, Aureliusza Golińskiego (Arte Dei Suonatori), Waltera Reitera (Królewskie Konserwatorium w Den Haag), Pedro Memelsdorffa, Amandine Beyer, Veroniki Skuplik i wielu innych. W 2020 roku została stypendystką prestiżowego stypendium Fondazione Cini Scholarship (Wenecja, Włochy) przyznanego przez Pedro Memeldsdorffa, a w 2022 roku otrzymała stypendium Katharina Hofmusik Studio Scholarship, współorganizowane przez Musikfest Bremen. Koncertuje z takimi zespołami jak Kore Orchestra (Polska), Academia Montis Regalis (Włochy), Theresia Orchestra (Włochy) i Holland Baroque (Holandia). W 2023 roku wraz ze swoim trio Illusion Baroque zdobyła IV nagrodę w kategorii muzyki kameralnej w London Classical Music Competition, a także została nagrodzona Note1Gmbh na H.I.F. Biber International Early Music Competition, Sankt Florian, Austria (nagranie płyty CD + trasa koncertowa). Od 2024 koncertuje z zespołami takimi jak Orchestra of the Age of Enlightenment, Jeune Orchestre Europeen i Ensemble Locatelli.