Fear of Missing Out (FOMO) to zjawisko rozumiane jako „wszechogarniający lęk, wynikający z przeczucia, że inne osoby w danym momencie przeżywają bardzo satysfakcjonujące doświadczenia, w których ja nie uczestniczę”, związany z „pragnieniem pozostawania w stałej łączności z innymi i wiedzy na temat tego, co robią” (cytat: Andrew. K. Przybylski et al., 2013).
Naukowcy od lat badają zjawisko głównie w kontekście nadmiarowego korzystania z internetu, mediów społecznościowych i smartfonów, dowodząc, że wysokie odczuwanie FOMO jest silnie związane ze światem cyfrowym.
Węższym aspektem tego zjawiska jest wykorzystywanie FOMO w e-sprzedaży: istnieje szereg technik, które – bazując na lęku przed odłączeniem – mają przyśpieszyć nasze decyzje. Z pewnością zetknął się z nimi każdy, kto chociaż raz zakupił cokolwiek przez internet.
Zapraszamy na spotkanie, podczas którego dowiemy się jak identyfikować zagrożenia, omijać pułapki mające przyspieszyć nasze decyzje zakupowe i wzmocnić nawyki ułatwiające oszczędzanie.
Spotkanie poprowadzi dr hab. Anna Jupowicz-Ginalska, profesor UW, wieloletnia pracowniczka Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW. Specjalizuje się w marketingu środków przekazu, polaryzacji mediów i wpływie nowych technologii na odbiorców. Inicjatorka i koordynatorka projektu „FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem”.